De peervormige vaas heeft een cilindrische hals en een stevige, uitlopende voet. Rond de hals zijn zes buisjes bevestigd en rond de schouders en het lichaam zitten twee keer zes rechthoekige uitstulpingen. De ruyi-vormige wolken op de kan zijn gevuld met groen en rood email en hebben een kobaltblauwe omlijning, deze decoratietechniek staat bekend als doucai; complementerende kleuren. De medaillons bevatten inscripties met Arabisch letters, echter zonder betekenis of relatie met het object. Dit type decoratie ontstond in de Xuande periode en kwam op zijn hoogtepunt tijdens de Chenghua periode (1465-87). Dit is een later voorbeeld, maar zeer fraai uitgevoerd. De vorm van de pijlvaas is terug te leiden naar de bronzen vazen die gebruikt werden voor het traditionele Chinese spel touho, een spel waarbij men met de hand pijlen in de hals van grote vazen probeerde te mikken. Dit spel ontstond in de Zhou dynastie, in het eerste millennium voor Christus. In deze periode behoorde boogschieten tot één van de Zes Kunsten van de Geleerde Heer. Het ging bij het spel niet zozeer om de vrij eenvoudige opgave om de pijl in één van de openingen van de vaas te gooien, maar juist de ingewikkelde e...


Meer informatie
Pijlenvaas met decor van arabisch opschrift en blokjes in reliëf
China, Ming (1368-1644)
Collectie
Keramiekmuseum Princessehof
Beschrijving
Details
Productieplaats
China
Merk
geen
Datering
Ming (1368-1644)
Materiaal/techniek
gedraaid en opgebouwd
hoogreliëf
oplegwerk
onderglazuur- en bovenglazuurschildering
polychroom
glazuur
Inventarisnummer
NO 00016